Vervolg van Stories – KATA

Ik probeer anderen uit te leggen wat Kata is en hoe je kunt veranderen, door mijn ervaring met een Mud-run te beschrijven. Zelf maakte ik voor het eerste kennis met Toyota Kata tijdens een lezing van de schrijver van ‘Toyota Kata’ Mike Rother. Hoewel de theorie mij toen enorm aansprak viel het kwartje pas echt toen ik het kon illustreren met een eigen ervaring.

Een Mud-run is een hindernisbaan van 12km die je aflegt. Een lange weg met obstakels van water, modder en hout dus.

In de klassieke manier van veranderen gaan we nu systematisch alle hindernissen in kaart brengen, alle risico’s aanpakken middels tegenmaatregelen en grote projectplannen schrijven. De vraag is echter of dat nou de manier is om elke hindernisbaan te bewandelen.

In mijn optiek kun je het ook anders doen:
– Je moet wel trainen natuurlijk, 24 hindernissen gedurende 12 km is gewoon zwaar
– Zonder doel geen vooruitgang, je moet dus weten waar je je op moet richten
– Voeding en kleding die passend zijn horen bij een goede voorbereiding.

Daarna ga je beginnen met de eerste hindernis. Elke hindernis die je neemt levert direct iets op. Na een hindernis zijn er een paar zaken anders:
– Je weet dat je in staat bent een hindernis te nemen (je leert dus blijkbaar)
– Je weet dat de huidige situatie ook is veranderd (immers de afstand tot de finish is korter en je hebt geen 24 maar nog 23 hindernissen te gaan)

Elke stap die je neemt maakt dat je dichter bij je doel komt en doet je realiseren dat de huidige situatie dus ook wijzigt. Op den duur ga je ook merken dat je een soort ervaring ontwikkelt in hindernissen nemen. Het gaat dus wennen.

Mij gebeurde nog iets anders tijdens die Mud-run; ik raakte geblesseerd aan mijn ribben. In de klassieke manier was ik uitgestapt. Ik zou dan de analyse gemaakt hebben dat tijgeren en aan een draad over een vaart klauteren niet mogelijk zou zijn met gekneusde ribben.

Maar ik deed het op een andere manier. Ik constateerde na de eerste tijgerhindernis dat het inderdaad wel pijn deed maar gelukt was. Hindernis voor hindernis voltooide ik de 12km en 24 hindernissen.

De vergelijking met het bedrijfsleven is makkelijk te maken. Toyota Kata (zie ook boek van Mike Rother) is een begrip wat benadrukt dat je zal leren door te doen en door te herhalen. Ook bij het doorlopen van een veranderingstraject is het vaak aan te bevelen te beginnen met de eerste hindernis. Wel moet je het met elkaar eens zijn wat de koers is, dus waar je met elkaar wilt eindigen. Daarna beweeg je van hindernis naar hindernis waarbij je jezelf elke keer de kans geeft om je te verwonderen over wat je voor elkaar krijgt. Je verlegt elke keer de huidige situatie en eerstkomende doelsituatie.

Terug naar Stories

Vicstory - foto van Victor de Bruijn tijdens Mud Masters