LANDS Advies

Lands Advies is een financieel dienstverlener in de breedste zin van het woord. Ontstaan in 2000 uit twee assurantiekantoren en uitgegroeid tot één van de toonaangevende financieel advieskantoren in de regio en ver daarbuiten. Particuliere en zakelijke relaties worden voorzien van advies op het gebied van verzekeringen, hypotheken, pensioenen en financiële planning.
Korte lijnen, kennis van zaken, adequate premies en voorwaarden zijn vanzelfsprekend. Persoonlijk en warm contact, dicht bij de klant staan en onafhankelijkheid in advies zijn kernbegrippen die worden gekoesterd binnen Lands Advies. Om kwaliteit op niveau te houden zochten ze echter verdere optimalisatie van samenwerking en collectieve bewustwording voor resultaat.

In eerste instantie heb ik het complete team een A3 (problemsolving) training gegeven. Dit helpt om dezelfde taal te gaan spreken, en geeft structuur in de volgende gesprekken. Vervolgens stonden bij Lands Advies twee zeer ervaren mensen paraat, die beiden een uitgebreide training op het gebied van Lean hadden gehad. We hebben ervoor gekozen om de begeleiding vanuit mij te richten op deze twee mensen en in mindere mate op het betreffende team.
Vaak hanteren we het credo; ‘voordoen, samendoen en dan zelf doen’. In dit geval hebben we de nadruk op de laatste twee gelegd.

In de praktijk betekende dit dat we met regelmaat coachingsgesprekken hadden waarin we de eerstkomende meetings die ze met het team gingen hebben voorbereidden. Deze gesprekken waren meestal sessie van 2-3 uur en die plooiden we als dat nodig was om de dag heen. Naar gelang de uitkomsten van de vorige meeting bepaalden we samen het te behalen resultaat van de volgende. Ik hielp daarin door hen mee te nemen in methodes en vooral het toepasbaar maken daarvan.

Daarnaast waren er ook momenten dat ik zelf met het team aan de slag ging. Soms om een doorbraak te forceren en soms gewoon om het voor te doen.
Onderliggend was een strippenkaart de manier om mijn inspanning meetbaar te maken. Dit gaf hen op voorhand inzicht in de kosten en resultaten.

Het beginnen aan de A3 maakte dat we al snel Value Stream Mapping (VSM) gingen inzetten om de huidige situatie van het hypotheekproces in kaart te krijgen. Uit die huidige situatie en het spreken over de doelsituatie kwamen de aan te pakken knelpunten snel naar boven. Uiteraard komt ook bij deze aanpak van het proces de vraag over besturing naar boven, hoe ga je nou zien dat er effect is? Hoe weten we of we het goed doen? Wat merkt de klant ervan?

Terug naar Cases

Vicstory Cases - Doos wordt dichtgeplakt